5:31 م

3- زملاء العمل


اول مرة شغل



كلمة بتشيل وراها اعباء كتيرة جدا



اولا : طريقة التعامل مع زملاء العمل واللي تختلف كليا عن زملاء الدراسة لان زمايل العمل مختلفين من حيث الثقافه والتعليم والاتجاهات والسن وكل حاجه مهما كانوا في اطار عمل واحد الا انهم مختلفين جدا وخصوصا في مجال التعليم لاختلاف وجهة تخرج كل واحد .





ثانيا :العمل واللوائح والفجوة الشديدة بين المفروض والواقع والصدام بين الموظف الجديد بكل مثله وحماسه في تطبيق الشغل باساليب حديثة وبين النمطية والروتين والتقليدية في العمل



ثالثا :معرفة حقوقك في العمل





بالنسبة للتعامل مع زملاء العمل فهناك نماذج هتلاقيها في اي شغل فمثلا فيه

- الزميل \ ة الحشري : اللي عايز يعرف عنك كل صغيرة في حياتك قبل الكبيرة اللي بيسأل انت منين وفي اي منطقة بالظبط وساكن في الدور الكام ولك كام اخ واخت ووالدك ووالدتك وكلية ايه ودفعة كام وبتقبض اد ايه وفطرت ايه انهارده o _0



- الزميلة الرغاية : اللي بتيجي تعد معاكي في المكتب وتحكي قصة حياتها بمجرد تقوليلها صباح الخير وتعطلك عن شغلط



- الزميل \ة الفهامة : الي هو عارف كل حاجة المفتي اللي بيدخل في اي موضوع ويتكلم فيه وكانه عالم فيه في الفن في السياسة في العلم في اي حاجه تلاقيه فايت وكمان بيعدل علي كل اللي حواليه وعلي رؤسائه وعامل فيها ابو العريف وهو اصلا غلبان في حاله ولا عارف حاجه



- الزميل \ة صاحب الصوت العالي : وده اي حد يكلمه او يعطيه حصه احتطياتي تلاقي صوته جايب لاخر المدرسه ودايما بيزعق مع زمايله ومدريه ولو فيه لجنة زائرة مفيش مانع انه يجادل معاهم النوع ده بيغلط في الناس في وشهم مش من وراهم ممكن يكون لسانه طويل والناس بتعمله حساب مش احتراما ولكن تجنبا للتعامل معاه اصلا بس غالبا بيكون واخد حقه كويس ودايما بيكتب شكاوي ^_^



- اهل البر والتقوي : ودول يبدو عليهم الهدوء والطيابة ولهم كلاام مع كل الناس خمس دقايق في كل مكتب كفيلة بنقل الاخبار من اول المدرسه لاخرها بحسن نية او سوء المهم ان النتيجة بتكون واحدة وهي تهدية النفوس علي الاخر والنوعية دي كفيلة بقطع العلاقات واحيانا بنطلق عليهم الخمسة شعلة



- متصيد \ة الاخطاء : وده حد كل شغلته في الحياة يتصيد الاخطاء لزمايله وخصوصا في مجاله تحديدا ودايما يحب يظهر نفسه متعاطف معاك ومفيش مانع ابدا لو ساعدك في الشغل بطريقة غلط عشان يورطك اكتر



- البخيل \ة : وده حد دايما يحب يبرشت علي زمايله ويستغل الفرص في توصيلة او عزومة لو حتي قلم حبر المهم مش يسيب اللي قدامه اللي وهو واخد منه حاجه *_*



- الزميل \ة الخدوم : وده بيكون اجمل حاجه لما تلاقي زميلة زي اختك بتسد عنك في غيابك وكانك موجوده وبتنصحك وبتشجعك وبتأزرك في مواقف كتيرة والحمد لله فعلا من اجمل الحاجات اللي حصلتلي اني قابلت ناس كده واعتز جدا بصداقتهم الي الان .



- الزميلة الغيورة: ودي اللي تحب تكون افضل واحدة شكلا وموضوعا وتموت لو شافت واحدة لابسه افضل منها او حد اخد منها الاضواء سواء شكلا او موضوعا .



وفيه الناس الطيبه اوي اللي من كتر طيابتها بيستضعفها اللي حوليها وبيستغلوها للاسف !



ودي نماذج علي سبيل المثال لا الحصر



بالنسبة لثانيا بئه ودي مشكلة المشاكل ... انك تكون لسه متخرج وكلك حماس عشان تعمل حاجه وتستغل موقعك لخدمة الناس اللي حواليك وكل حاجة حولك بتحبط حماسك ده اما الظروف او الماده او الاشخاص اللي حواليك وخصوصا الناس الكبيرة لانهم بقالهم سنين طويلة بيشتغلوا باسسلوب معين مش علي اخر الزمن شوية عيال لسه متخرجين امبارح هعدلوا علينا ( ودي طريقة تفكيرهم فعلا )



حتي لو حاولت تشتغل في الظروف دي وفي الامكانيات المتاحة وبنفس الحماس هتواجه مشكلة اكبر وهي البيروقراطية الممله دا غير ان فيه حقيقة اي انسان بيشتغل في قطاع حكومي يدركها تماما وهي الاهتمام بالكم اكتر من الكيف .



فمثلا الهدف الاساسي من وجود مكتبة في اي مدرسه هو تثقيف التلاميذ وتشجيعهم علي القراءة



وده هدف طبيعي جدا ومشروع انما اللي مش طبيعي ابدا انهم يحاسبوني علي اعمال ادارية بحتة ويهتم بها جدا اي موجه او زائر علي حساب الهدف الاساسي للمكتبة , حاجة تانيه المكتبة لها حصص والحصص دي انواع منها حصة قراءة موجهة (اني اقرا قصة للتلاميذ) وقراءة حرة ( ان يقرؤا ما يختاروه من كتب ) ومهارات مكتبية ( تعريف بالشغل الاداري والفني الخاص بالمكتبة ) .



ودي حاجة كويسه , انما اللي مش كويس ابدا ان المقرر يكون كل الحصص مهارات !!!

طيب الولاد تقرا امتي !! والمكتبة موجوده ليه ولازمتها ايه !!!



دي بجد من المفارقات اللي هتجنني لحد انهارده , والمشكله ان الادارة العليا للمكتبات عارفه ده وعارفه ان معظم انشطة المكتبة لاتدار بالشكل المطلوب نتيجة الضغوط اللي واقع فيها الاخصائي ومع ذلك مستمرين في قرارتهم العقيمة , وعلي فكرة ده مش خاص بالمكتبات بس في كل مجال هتلاقي مثال علي ده



فبنلاقي مشكلة جامدة فعلا بين الواقع والمفروض , ومع مرور الوقت غصب عنك بتلاقيك بتتقولب زي اي موظف كنا بننقده زمان وتلاقيك محصور في قالب كل يوم بيديق عليك بسبب ضغط النشرات واللوائح العقيمة



بالنسبة لرابعا بئه ودي مهمة جدااااا



لازم اي حد لما يجي يشتغل يكون مدرك تماما لحقوقه وواجباته عشان محدش يستغل جهله بالموضوع ده , بتكلم عن تجربه لاني كنت راحه اشتغل ومعرفش اي حاجه عن الشغل لدرجة اني مكنتش اعرف مرتبي كام ولا ظروف التعاقد ايه ولا اييييي حاجه خالص



وطبعا كل الناس كانت بتستغل الموضوع ده انهم يكلفوني بحاجات مش تخصصي اصلا ولو اتكلمت يبقي احنا هننهي عقدك او مش هنكتب فيكي تقرير كويس حتي مكتب التوجيه المفروض انه اللي بيفهمني شغلي وبيحميني كانوا اول ناس بتستغل النقطة دي



وكنا عاملين زي تلاميذ سنة اولي كل مانعمل حاجه يقولونا هنحطكم في اوضة الفيران , واحنا ولا عارفين حاجه ومعذورين لان محدش فهمنا ولا بصرنا بحقوقنا اللي تحفظ لنا وضعنا في الشغل .



لذاك نصيحة كل واحد او واحده اشتغل جديد يقرا قانون العمل الخاص بيه عشان مش اي حد يقول اي كلام ويكون عارف ايه اللي ليه وايه اللي عليه ولاحد يكلفه بحاجه مش من صلحياته ويدخله في مشاكل مالهاش لزوم







لسه الكلام منتهاش انتظروني

5 التعليقات:

فشكووول يقول...

ازيك يا مستكه

طبعا هى دى علاقات العمل وهى صوره مصغره من العلاقات فى الدنيا لان العمل يجمع بين جميع اطياف المجتمع .. كمان العمل له لوائح وقوانين لا تجعل الموظف فى حل من انه يعمل اى شيئ حتى لا يخالف قوانين العمل ويعرض نفسه للمسائله

تحياتى

أحمد شيكو يقول...

مقال ساخر ناقد راقي

سلمت يداك أخيتي

مستكه يقول...

استاذ فشكول

اهلا وسهلا بحضرتك

اسعدني جدا مرورك الكريم

اتمني تتكرر الزيارة

بالنسبة للوائح العمل والقوانين

اكتشفت انه صعب نمشي عليها بحذافيرها

لان القانون موضوع غلط في اغلب الاحيان !!

مستكه يقول...

استاذ احمد شيكو

حللت اهلا ونزلت سهلا

شرفتني بالزيارة واسعدتني برايك الجميل

funky girl يقول...

:)
عجبني اوي تصنيفك للزملا هههه :)
بجد بوست جميل اوي